6de leerjaar A

10/05/2018 - De bib-mobiel

Vandaag gingen we even snuisteren in de bib-mobiel. We zochten een boek of strip en lazen lekker eventjes in het zonnetje.

27/04/2018 - Frietjesdag

Dankzij de leerlingenraad konden we vandaag lekkere frietjes eten!

26/04/2018 - Djapo

Aansluitend bij ons WO-thema 'Wereldburger' kwam Sanne van Djapo ons vandaag meer vertellen over de werelddoelstellingen. Via spelletjes kwamen we meer te weten over 'Een gelukkig 2030'.

20/04/2018 - Bezoek Jef Aerts

Vandaag kwam auteur Jef Aerts vertellen over de boeken die hij geschreven heeft. Iedereen hing aan zijn lippen, wat een vertel - maar ook een muzikaal talent!

16/04/2018 - Verkeersdag

Vandaag fietsten we erop los! Samen met enkele politieagenten en stadswachten oefenden we 's morgens het parcours van het fietsexamen in, herhaalden we nog eens de gevaren van de dode hoek en oefenden we onze fietsvaardigheden op een aangelegd verkeersparcours. En in de namiddag waren we er helemaal klaar voor ... het fietsexamen!

15/04/2018 - Fietsexamen morgen

Morgen is het zover! Terug naar school en er staat ons een mooie, zonnige fietsdag te wachten!

Vergeet dus allemaal je fiets, helm en fluohesje niet morgen. Voor de kinderen die snel verbranden is zonnecrème geen overbodige luxe.

Geniet van je laatste vakantiedag en tot morgen!!

22/03/2018 - museum van mezelf

In ons taalboek lazen we een tekst over een meisje die een museum maakte over haarzelf. En dat kunnen wij natuurlijk ook! We brachten allerlei spullen mee die bij onszelf hoorden, we maakten een folder bij ons museum en stelde dit voor aan onze klasgenoten. Zo leerden we mekaar nog beter kennen.

16/03/2018 - Start talentennamiddagen

Vandaag start de eerste talentennamiddag! Klasdoorbrekend gaan de kinderen van de lagere school op zoek naar welk talent er het best bij hen past. Gedurende 8 weken gaan ze telkens op vrijdagnamiddag een ander 'eiland' verkennen. Zo is er een beweegeiland, een taaleiland, een sameneiland, een wereldeiland,... Deze ochtend werd dit project voorgesteld door de enthousiaste leerkrachten van deze werkgroep: Wij hebben er alvast zin in, jullie ook?

15/03/2018 - Een skilift

Aangezien we op sneeuwschool allemaal op een skilift hebben gezeten maakten we nu zelf een skilift volgens de stappen van het technologisch proces.

13/03/2018 - Jeugdboekenmaand in de bib

Op 1 maart startte de jeugdboekenmaand en naar jaarlijkse gewoonte spelen we dan een spel in de bib. Dit jaar moesten we in de bib op zoek naar de notities van een verstrooide professor. Met deze notities van bekende wetenschappers deden we dan zelf experimenten.

10/03/2018 - Nog onderweg

Beste ouders het is nu 7u en we pauzeren even in Luxemburg. Volgens de chauffeur zouden we rond 9.45u aankomen in Machelen. Tot straks!

09/03/2018 - Dag 7

Na de geweldige fuif van gisterenavond stonden we vanmorgen na het maken van onze valiezen voor de laatste keer op de latten. Omdat iedereen nu zo goed kan skiën kreeg iedereen een medaille.

Na het middagmaal vertrokken we dan richting Machelen, maar onderweg brachten we nog een bezoekje aan Ötzi, de ijsmummie, in Bolzano.

Dit zijn de laatste foto's van alweer een geweldige sneeuwschool!

09/03/2018 - Vertrokken !

Beste ouders , het is nu 21.30u en we vertrekken aan de luchthaven van Bergamo Milaan waar we onze tweede chauffeur oppikten. Volgens de chauffeurs zouden we tussen 9u en 10u morgenvroeg 10/3 aankomen. We houden jullie op de hoogte, slaap wel en tot morgenvroeg!

08/03/2018 - Dag 6

Na een lange en deugddoende nacht, startten we onze dag vandaag met een winterzonnetje op ons gezicht. Het skiën ging opnieuw heel vlot. We namen zelfs even de tijd om op te foto te gaan met onze skileraars.

In de namiddag genoten we van de warme zonnestralen en gingen we zakglijden en ravotten in de sneeuw. Dit vonden we heel fijn!

Nadien maakten we even de tijd om nog enkele souvenirtjes gade te slaan, waarna we begonnen zijn aan het inpakken van onze spullen. Het einde van onze superleuke sneeuwschool is bijna in zicht...

Om onze sneeuwschool af te sluiten gaan we dadelijk fuiven met de andere scholen die logeren in ons hotel. Spannend... ;-)

PS: Morgenavond proberen we via onze klasblog te berichten wanneer we vertrokken zijn, maar er zullen geen foto's meer volgen na deze avond.

Tot snel in België!

07/03/2018 - Dag 5

Het skiën gaat na 5 dagen steeds beter en beter! Iedereen komt vlot naar beneden.

In de namiddag maakten we een wandeling naar het meer van Lavarone, maar waar was dat meer nu eigenlijk? We hebben er wel rond gestapt maar dankzij de dichte mist zagen we er niets van ;(  We hebben ons wel goed geamuseerd met de vele sneeuw die er vandaag gevallen is!

Vanavond gaan we nog vriendschapsbandjes maken en glijden met de banden, de kinderen kijken er al naar uit!

06/03/2018 - Dag 4

Vandaag een spannende dag want iedereen ging vandaag met de stoeltjeslift op de grote piste en ze deden dat fantastisch. Er is zelfs een beginnersgroep langs de rode piste naar beneden gekomen. Jullie kinderen zijn echt toptalenten!

Het weer was vandaag wel een beetje minder, in de voormiddag heeft het constant gesneeuwd en in de namiddag was er superveel mist. Dit was wel jammer omdat we vandaag fort Belvedere bezochten en dus niets van het mooie uitzicht konden zien. Maar gelukkig was er in het fort wel genoeg te zien.

En daarna was het tijd voor ... pizza! We hebben het ons laten smaken!

05/03/2018 - Dag 3

Ook dag drie zit er bijna op. Hoog tijd dus om jullie op de hoogte te brengen van onze avonturen!

Onze tweede skiles verliep heel vlot. Drie van de vier groepen gingen vandaag de bergen in, maar ook onze vierde skigroep zal vanaf morgen door het skigebied in de Alpen glijden. Onze zesdeklassers kunnen skiën als de beste!

Na het middagmaal trokken we op pad richting het plaatselijke Oostenrijkse oorlogskerkhof. Morgen, in fort Belvedere, leren we hoe het komt dat hier Oostenrijkse soldaten begraven zijn.
Na al het klim- en afdaalwerk kregen de kinderen een lekker koekje om nadien onze wandeling af te werken. We zijn dus heel sportief geweest vandaag.

Na alle fysieke inspanningen, zijn we momenteel het geheugen van de kinderen aan het testen met een leuke en veelzijdige quiz.

Tot morgen!

05/03/2018 - Dag 3

04/03/2018 - Dag 2

Eindelijk was het zover ... Onze eerste skiles. Voor sommigen was het super leuk, voor anderen was het wel leuk, maar was de instructeur nogal streng. Ach ja, we staan intussen allemaal op twee latten, gaan al vlot vooruit en hebben zelfs onze eerste afdalingen in de benen.
De instructeurs waren heel fier op jullie kinderen.

In de namiddag speelden we in een warm winterzonnetje in de sneeuw. We hebben ontdekt dat zakglijden erg leuk is. Deze activiteit mocht dus eindeloos blijven duren, maar helaas staan er nog andere dingen op ons programma zoals het aanleren van de sneeuwschooldans, ons dagboek invullen, eten en bowlen. Plezier verzekerd!

03/03/2018 - Dag 1

Na een lange en vermoeiende dag, liggen de leerlingen van het zesde leerjaar rustig te slapen. Onze eerste kennismaking met de skibotten, de skilatten en de sneeuw was best vermoeiend, maar we geven niet op. Morgen krijgen we onze eerste skiles. Spannend...

PS: Mogen wij aan de ouders vragen om uw kinderen niet te contacteren via sociale media. Dit maakt hen erg verdrietig en maakt het hen moeilijk ten volle te kunnen genieten van de ervaringen die ze hier op doen. Bovendien was dit ook een afspraak dat we vooraf gemaakt hebben.

03/03/2018 - Aangekomen !!

03/03/2018 - Nog steeds onderweg

Na een vrij rustige nacht werden we gewekt door de geur van chips , dat kan tellen als ontbijt. Volgens de buschauffeurs zullen we rond de middag toekomen in Lavarone.

02/03/2018 - Vertrek sneeuwschool

Wel wat later vertrokken dan voorzien maar we zijn onderweg! Beste ouders jullie schatjes zijn heel rustig op de bus en sommigen doen reeds een dutje!

09/02/2018 - Keuze-activiteit:Carnaval

Om carnaval te vieren, mochten we opnieuw kiezen uit verschillende activiteiten. We konden knutselen, film kijken, spelletjes spelen of grimmen.    En in de namiddag was er dan de carnavalstoet.

Enkele sfeerbeelden ...

02/02/2018 - Fluofuif

01/02/2018 - Bezoek Horteco

Na het bezoek aan het KOV op dinsdag reden we vandaag met de fiets naar Horteco. Daar maakten we kennis met de verschillende richtingen die daar aangeboden worden in het secundair onderwijs.

30/01/2018 - Doedag KOV

Tijdens de doedag van het KOV maakten we kennis met verschillende katholieke scholen in Vilvoorde en met de studierichtingen die er aangeboden werden.Hierdoor kregen we een beter beeld van de middelbare scholen.

29/01/2018 - Pi wie?

Vandaag ontdekten we wat PI precies is. We rolden erop los en ontdekten ook zo de formule voor het berekenen van de omtrek van een cirkel.

23/01/2018 - Constructies (2)

Na de constructies van tandenstokers en snoepjes was het nu tijd voor het echte werk!

19/01/2018 - Voorbereiding proclamatie 1.0

Hoewel de zesdeklassers nog minstens vijf maanden aan de schoolbanken van 'De Windroos' zullen vertoeven, begonnen we vandaag al met het uitwerken van de proclamatie. Hier alvast een sneak peek.

18/01/2018 - Constructies

Vandaag onderzochten we met snoepjes en tandenstokers welke constructies het sterkst zijn, driehoeken of vierkanten. En wanneer je naar het resultaat kijkt dan zou je dit nu moeten weten. Maar wat we echt leuk vonden was onze constructie gewoon lekker opeten!!!

15/01/2018 - Schaatsen

Dankzij de goede Sint mochten we vandaag gaan schaatsen, supertof!

12/01/2018 - Deuren openen

Vandaag deden we een muzische les drama. We openden deuren en kwamen zo in andere werelden terecht ...

22/12/2017 - Kerstbezinning!

Vandaag vond er in onze kerk een mooie kerstbezinning plaats. Dit dankzij de inzet van heel de school en de mensen van de kerk.

Bedankt aan de vele lezers en toneelspelers (groot en klein) om er een heel mooi gebeuren van te maken!
Bedankt aan de werkgroep vieringen om alles in goede banen te leiden.
Bedankt aan de leden van het koor die wekelijks kwamen repeteren en aan Françis (pianist) om hen muzikaal te begeleiden!
Bedankt aan iedereen die iets meebracht van voedsel!
Bedankt aan iedereen die erbij was!

Dit was een hele mooie manier om, samen met de lagere school, 2017 af te sluiten!

21/12/2017 - Bezoek Planetarium

Vandaag brachten we een bezoek aan het Planetarium in Brussel. Eerst keken we onze ogen uit in het museum en daarna keken we naar een voorstelling in de koepel van het Planetarium.

15/12/2017 - Parachutes maken

Na het vouwen van vliegtuigen probeerden we vandaag parachutes te maken. Dit lukte vrij goed (al blijkt knoopjes maken toch heel moeilijk te zijn ;)) maar de ware test, nl. onze parachutes uit het raam gooien dit bleek toch niet zo'n groot succes.

14/12/2017 - Een nieuwjaarsrap

Samen met Mike maakten we vandaag een nieuwjaarsbrief. Maar niet zomaar een nieuwjaarsbrief, nee, we rapten hem. Mike zorgde voor de opname ervan. Benieuwd naar het resultaat? Nog even geduld beste ouders, grootouders, meters en peters, op 1 januari horen jullie het resultaat.

11/12/2017 - Sneeuwpret op de speelplaats

W

06/12/2017 - Dank u Sinterklaasje (en juffen)!

De Sint had een leuke verrassing voor ons!

Niet alleen mogen we in januari gaan schaatsen, ook kregen we wat speelgoed en veel lekkers.

De juffen hielpen de Sint zelfs bij het maken van croque monsieurkes!

Mhmhmhmhm... Dank u Sinterklaasje!

01/12/2017 - Musiceren met emmers

Tijdens de muzische lessen maakten we kennis met ritmes en noten. We maakten zelfs onze eigen partituur en brachten ons nummertje op ... emmers.

01/12/2017 - Bezoek Giso

Vandaag gingen we eens een kijkje nemen in het GISO, we ontdekten welke richtingen je daar allemaal kan volgen in het secundair onderwijs.

30/11/2017 - Vliegen maar!

Naar aanleiding van de start van ons nieuwe W.O.-thema over de ruimte onderzochten we hoe een vliegtuig in de lucht kan blijven. Hiervoor maakten we zelf papieren vliegtuigjes en hielden heuse wedstrijden. We bekeken waarom het ene vliegtuig beter vloog dan het andere. Uiteindelijk hadden we het door, het heeft allemaal te maken met snelheid en luchtdruk!

24/11/2017 - Voorlezen

Omdat het deze week voorleesweek was lazen niet alleen de juffen voor voor ons maar gingen ook wij voorlezen in het derde leerjaar.

16/11/2017 - Planbord

We werken nu al enkele maanden met het planbord in onze klas, vandaag testten we dit uit met de twee zesdes samen. Zo konden de juffen meer mini-klasjes maken om o.a. te werken aan onze planning voor de proeven. Een succes!

13/11/2017 - Demander le chemin

We leerden hoe we in het Frans de weg moeten vragen en uitleggen. Buiten oefenden we bevelen die we kunnen geven.

07/11/2017 - Op stap in Ieper

Vandaag werden we helemaal ondergedompeld in de harde tijden van W.O.I . We bezochten het Flanders fields museum en bezochten enkele begraafplaatsen in Ieper.

17/10/2017 - Waterpret

De boog moet niet altijd gespannen staan ... Na een zwemtestje crawl mochten we lekker plonsen in het zwembad.

16/10/2017 - Professor Prikkel op onderzoek

Deze periode gaat ons WO-thema over 'Prikkels', of beter gezegd de zintuigen. Vandaag deden we in onze groepjes allerlei experimenten om deze zintuigen en de werking ervan nog beter te begrijpen.

13/10/2017 - Actua van september

Vandaag brachten Daniel, Jarne en Noa een verslag van de actualiteit van september. Het leek wel een echt journaal. Goed gedaan!

10/10/2017 - Sportdag in Hofstade

Vandaag beleefden we een hele sportieve dag in het Blosodomein in Hofstade. We hingen in de bomen op het hoogtouwenparcours, we kajakten op het meer en mountainbiketen op het domein. (Je vindt ook nog foto's bij 6B.)

06/10/2017 - Verkiezingen leerlingenraad

Vandaag was het dan eindelijk zover, dé verkiezingen. Na een hele hoop voorbereidingen zoals: partijen en partijpunten maken, stembrieven en oproepingsbrieven maken, ... waren we er klaar voor. Nu nog afwachten wie er verkozen is om in de leerlingenraad te zitten natuurlijk!

26/09/2017 - Scholenveldloop

Een jaarlijkse traditie: de scholenveldloop. Iedereen deed z'n best en liep de 2km helemaal uit. Super gedaan! Er waren zelfs twee medailles, ééntje bij de meisjes en ééntje bij de jongens!

15/09/2017 - Graffiti

We bekeken vandaag graffiti en kwamen tot het besluit dat dit echt wel kunst is en dan was het tijd voor het echte werk. Eerst maakten we onze naam met 'graffiticreator' op de computer en daarna tekenden we onze naam met krijt. Zo werd onze deur een echte graffitmuur.

05/09/2017 - Boekdaten

Vandaag gingen we op date! Nee, niet met een jongen of een meisje maar met boeken. We vertelden elkaar bij het speeddaten alles over ons lievelingsboek. Zo ontdekten we toch wel enkele boeken die we dit jaar wel eens graag zouden willen lezen.

04/09/2017 - Meten maar!

We herhaalden vandaag de lengtematen en hoe kan je dat beter doen dan door ... te meten natuurlijk!

01/09/2017 - Van troep tot groep

We speelden samen in de klas spelletjes en we ondervonden dat de opdrachten die de juf ons gaf toch beter lukten wanneer we SAMEN afspraken maakten. Onze klas is geen troep maar een groep!