6de leerjaar B

14/06/2018 - Proclamatie

Het einde van onze lagere school komt nu echt wel in zicht. We zijn dan ook al enkele weken onze proclamatie aan het voorbereiden. Een tipje van de sluier ...

08/06/2018 - Milkshakedag

Na alle warme dagen in de klas hadden we wel een verkoeling verdiend. Dankzij de leerlingenraad konden we vandaag milkshakes maken. Dat was heel leuk!

Enkel de opruim achteraf was niet zo'n pretje ...

25/05/2018 - Nieuwe juffen en meesters

Vandaag geen les gegeven door de juffen maar door onze verrijkers. De andere leerlingen konden gaan boeken bij hen met allerlei kortingen. Dus berekenen maar hoevel we nu eigelijk moeten betalen!

20/04/2018 - Bezoek Jef Aerts

Vandaag kwam auteur Jef Aerts vertellen over de boeken die hij geschreven heeft. Iedereen hing aan zijn lippen, wat een vertel - maar ook een muzikaal talent!

16/04/2018 - Verkeersdag

Vandaag fietsten we erop los! Samen met enkele politieagenten en stadswachten oefenden we 's morgens het parcours van het fietsexamen in, herhaalden we nog eens de gevaren van de dode hoek en oefenden we onze fietsvaardigheden op een aangelegd verkeersparcours. En in de namiddag waren we er helemaal klaar voor ... het fietsexamen!

15/04/2018 - Fietsexamen morgen

Morgen is het zover! Terug naar school en er staat ons een mooie, zonnige fietsdag te wachten!

Vergeet dus allemaal je fiets, helm en fluohesje niet morgen. Voor de kinderen die snel verbranden is zonnecrème geen overbodige luxe.

Geniet van je laatste vakantiedag en tot morgen!!

19/03/2018 - Een skilift maken

Nadat we de werking van een skilift konden bestuderen en ervaren in Lavarone, maakten we er zelf eentje na in de klas. Hierbij moesten we nadenken over het materiaalgebruik, over hoe de lift zich voort zou bewegen, over hoe we de afstand kunnen overbruggen, over hoe we de parel naar de andere kant kunnen brengen, enz.

Veel denkwerk dus ...

16/03/2018 - Start talentennamiddagen

Vandaag start de eerste talentennamiddag! Klasdoorbrekend gaan de kinderen van de lagere school op zoek naar welk talent er het best bij hen past. Gedurende 8 weken gaan ze telkens op vrijdagnamiddag een ander 'eiland' verkennen. Zo is er een beweegeiland, een taaleiland, een sameneiland, een wereldeiland,... Deze ochtend werd dit project voorgesteld door de enthousiaste leerkrachten van deze werkgroep: Wij hebben er alvast zin in, jullie ook?

13/03/2018 - BIB-spel: Wetenschap en Techniek

Aan de hand van allerlei proefjes en spelletjes, maakten we kennis met verschillende wetenschappers. Op die manier hielpen we een onzekere professor om zijn uitvinding uit te brengen. De roos van Jericho zal vanaf nu openbloeien in onze klas.

10/03/2018 - Nog onderweg

Beste ouders het is nu 7u en we pauzeren even in Luxemburg. Volgens de chauffeur zouden we rond 9.45u aankomen in Machelen. Tot straks!

09/03/2018 - Dag 7

Na de geweldige fuif van gisterenavond stonden we vanmorgen na het maken van onze valiezen voor de laatste keer op de latten. Omdat iedereen nu zo goed kan skiën kreeg iedereen een medaille.

Na het middagmaal vertrokken we dan richting Machelen, maar onderweg brachten we nog een bezoekje aan Ötzi, de ijsmummie, in Bolzano.

Dit zijn de laatste foto's van alweer een geweldige sneeuwschool!

09/03/2018 - Vertrokken !

Beste ouders , het is nu 21.30u en we vertrekken aan de luchthaven van Bergamo Milaan waar we onze tweede chauffeur oppikten. Volgens de chauffeurs zouden we tussen 9u en 10u morgenvroeg 10/3 aankomen. We houden jullie op de hoogte, slaap wel en tot morgenvroeg!

08/03/2018 - Dag 6

Na een lange en deugddoende nacht, startten we onze dag vandaag met een winterzonnetje op ons gezicht. Het skiën ging opnieuw heel vlot. We namen zelfs even de tijd om op te foto te gaan met onze skileraars.

In de namiddag genoten we van de warme zonnestralen en gingen we zakglijden en ravotten in de sneeuw. Dit vonden we heel fijn!

Nadien maakten we even de tijd om nog enkele souvenirtjes gade te slaan, waarna we begonnen zijn aan het inpakken van onze spullen. Het einde van onze superleuke sneeuwschool is bijna in zicht...

Om onze sneeuwschool af te sluiten gaan we dadelijk fuiven met de andere scholen die logeren in ons hotel. Spannend... ;-)

PS: Morgenavond proberen we via onze klasblog te berichten wanneer we vertrokken zijn, maar er zullen geen foto's meer volgen na deze avond.

Tot snel in België!

07/03/2018 - Dag 5

Het skiën gaat na 5 dagen steeds beter en beter! Iedereen komt vlot naar beneden.

In de namiddag maakten we een wandeling naar het meer van Lavarone, maar waar was dat meer nu eigenlijk? We hebben er wel rond gestapt maar dankzij de dichte mist zagen we er niets van ;(  We hebben ons wel goed geamuseerd met de vele sneeuw die er vandaag gevallen is!

Vanavond gaan we nog vriendschapsbandjes maken en glijden met de banden, de kinderen kijken er al naar uit!

06/03/2018 - Dag 4

Vandaag een spannende dag want iedereen ging vandaag met de stoeltjeslift op de grote piste en ze deden dat fantastisch. Er is zelfs een beginnersgroep langs de rode piste naar beneden gekomen. Jullie kinderen zijn echt toptalenten!

Het weer was vandaag wel een beetje minder, in de voormiddag heeft het constant gesneeuwd en in de namiddag was er superveel mist. Dit was wel jammer omdat we vandaag fort Belvedere bezochten en dus niets van het mooie uitzicht konden zien. Maar gelukkig was er in het fort wel genoeg te zien.

En daarna was het tijd voor ... pizza! We hebben het ons laten smaken!

05/03/2018 - Dag 3

Ook dag drie zit er bijna op. Hoog tijd dus om jullie op de hoogte te brengen van onze avonturen!

Onze tweede skiles verliep heel vlot. Drie van de vier groepen gingen vandaag de bergen in, maar ook onze vierde skigroep zal vanaf morgen door het skigebied in de Alpen glijden. Onze zesdeklassers kunnen skiën als de beste!

Na het middagmaal trokken we op pad richting het plaatselijke Oostenrijkse oorlogskerkhof. Morgen, in fort Belvedere, leren we hoe het komt dat hier Oostenrijkse soldaten begraven zijn.
Na al het klim- en afdaalwerk kregen de kinderen een lekker koekje om nadien onze wandeling af te werken. We zijn dus heel sportief geweest vandaag.

Na alle fysieke inspanningen, zijn we momenteel het geheugen van de kinderen aan het testen met een leuke en veelzijdige quiz.

Tot morgen!

04/03/2018 - Dag 2

Eindelijk was het zover ... Onze eerste skiles. Voor sommigen was het super leuk, voor anderen was het wel leuk, maar was de instructeur nogal streng. Ach ja, we staan intussen allemaal op twee latten, gaan al vlot vooruit en hebben zelfs onze eerste afdalingen in de benen.
De instructeurs waren heel fier op jullie kinderen.

In de namiddag speelden we in een warm winterzonnetje in de sneeuw. We hebben ontdekt dat zakglijden erg leuk is. Deze activiteit mocht dus eindeloos blijven duren, maar helaas staan er nog andere dingen op ons programma zoals het aanleren van de sneeuwschooldans, ons dagboek invullen, eten en bowlen. Plezier verzekerd!

03/03/2018 - Dag 1

Na een lange en vermoeiende dag, liggen de leerlingen van het zesde leerjaar rustig te slapen. Onze eerste kennismaking met de skibotten, de skilatten en de sneeuw was best vermoeiend, maar we geven niet op. Morgen krijgen we onze eerste skiles. Spannend...

PS: Mogen wij aan de ouders vragen om uw kinderen niet te contacteren via sociale media. Dit maakt hen erg verdrietig en maakt het hen moeilijk ten volle te kunnen genieten van de ervaringen die ze hier op doen. Bovendien was dit ook een afspraak dat we vooraf gemaakt hebben.

03/03/2018 - Nog steeds onderweg

Na een vrij rustige nacht werden we gewekt door de geur van chips , dat kan tellen als ontbijt. Volgens de buschauffeurs zullen we rond de middag toekomen in Lavarone.

02/03/2018 - Vertrek sneeuwschool

Wel wat later vertrokken dan voorzien maar we zijn onderweg! Beste ouders jullie schatjes zijn heel rustig op de bus en sommigen doen reeds een dutje!

09/02/2018 - Keuze-activiteit:Carnaval

Om carnaval te vieren, mochten we opnieuw kiezen uit verschillende activiteiten. We konden knutselen, film kijken, spelletjes spelen of grimmen.    En in de namiddag was er dan de carnavalstoet.

Enkele sfeerbeelden ...

02/02/2018 - Fluofuif

01/02/2018 - Bezoek Horteco

Na het bezoek aan het KOV op dinsdag reden we vandaag met de fiets naar Horteco. Daar maakten we kennis met de verschillende richtingen die daar aangeboden worden in het secundair onderwijs.

30/01/2018 - Doedag KOV

Tijdens de doedag van het KOV maakten we kennis met verschillende katholieke scholen in Vilvoorde en met de studierichtingen die er aangeboden werden.Hierdoor kregen we een beter beeld van de middelbare scholen.

26/01/2018 - Poëzieweek

Aangezien het deze week poëzieweek was, gingen we deze namiddag aan de slag met verschillende gedichten en opdrachten. Dat was heel fijn!

23/01/2018 - Sterke constructies

Tijdens de techniekles gingen we zelf actief op zoek naar de oplossing op de vraag: 'Welke constructie is het sterkst?' Na heel wat gepuzzel en getest bleek dat constructies gemaakt uit driehoeken sterker zijn, dan constructies die gemaakt zijn uit vierkanten.

Daarnaast hebben we ook geleerd dat het heel moeilijk is om met snoepjes aan de slag te gaan zonder er af en toe eens eentje op te peuzelen.

Hier zie je ons alvast aan het werk.

22/01/2018 - Turnen met de juf

Aangezien meester Peter vandaag ziek was, gaf de juf ons zelf turnen. En als je de juf laat doen, dan krijg je zoiets als dit ...

19/01/2018 - Voorbereiding proclamatie 1.0

Hoewel de zesdeklassers nog minstens vijf maanden aan de schoolbanken van 'De Windroos' zullen vertoeven, begonnen we vandaag al met het uitwerken van de proclamatie. Hier alvast een sneak peek.

15/01/2018 - Schaatsen

Dankzij de goede Sint mochten we vandaag gaan schaatsen, supertof!

22/12/2017 - Kerstbezinning!

Vandaag vond er in onze kerk een mooie kerstbezinning plaats. Dit dankzij de inzet van heel de school en de mensen van de kerk.

Bedankt aan de vele lezers en toneelspelers (groot en klein) om er een heel mooi gebeuren van te maken!
Bedankt aan de werkgroep vieringen om alles in goede banen te leiden.
Bedankt aan de leden van het koor die wekelijks kwamen repeteren en aan Françis (pianist) om hen muzikaal te begeleiden!
Bedankt aan iedereen die iets meebracht van voedsel!
Bedankt aan iedereen die erbij was!

Dit was een hele mooie manier om, samen met de lagere school, 2017 af te sluiten!

21/12/2017 - Bezoek Planetarium

Vandaag brachten we een bezoek aan het Planetarium in Brussel. Eerst keken we onze ogen uit in het museum en daarna keken we naar een voorstelling in de koepel van het Planetarium.

15/12/2017 - Rappen met Mike Claeys

Vandaag maakten we samen met Mike Claeys een nieuwjaarsrap. We schreven eerst zelf onze tekst, waarna we deze ook professioneel opnamen.

Wij zijn alvast benieuwd naar het eindresultaat.

06/12/2017 - Dank u Sinterklaasje (en juffen)!

De Sint had een leuke verrassing voor ons!

Niet alleen mogen we in januari gaan schaatsen, ook kregen we wat speelgoed en veel lekkers.

De juffen hielpen de Sint zelfs bij het maken van croque monsieurkes!

Mhmhmhmhm... Dank u Sinterklaasje!

01/12/2017 - Op bezoek in GISO

Om het GISO en de studierichtingen die ze aanbieden wat beter te leren kennen, gingen we vandaag eens op bezoek. Enkele leerkrachten namen ons mee naar hun praktijklokaal en legden ons uit wat de leerlingen hier allemaal leerden. We mochten ook zelf veel uitproberen. Dat was super leuk!

24/11/2017 - Hoorspel 'Heksen'

Nadat we het script voor ons hoorspel gans uitgeschreven hebben, oefenden we vandaag onze tekst in zodat we ons hoorspel de volgende keer vlot op kunnen nemen.

Zijn jullie ook al benieuwd naar het eindresultaat?

23/11/2017 - Voorlezen voor de derdeklassers

Nadat we deze week oefenden op het voorlezen van boeken, lazen we onze verhalen vandaag voor aan de derdeklassers. De meesten luisterden heel aandachtig en hadden veel plezier door de leuke verhalen die de zesdeklassers voorlazen. Goed gedaan!

22/11/2017 - Voorleesweek met juf Suzy

In het kader van de voorleesweek, kwam juf Suzy ons een wel zeer bijzonder verhaal voorlezen. Het trieste liefdesverhaal van Romeo en Julia werd expressief en met de nodige achtergrondinformatie aan ons voorgelezen. Dank je wel juf Suzy om dit prachtige verhaal met ons te delen.

20/11/2017 - ICT-les met meester Geert

Vandaag kregen we ICT-les van meester Geert. We maakten samen een professioneel google-account aan om mails naar elkaar en naar leerkrachten te sturen in verband met school. Nadat we een rondleiding kregen door de apps van google, gingen we er ook zelf mee aan de slag. Nadien stelden we enkele afspraken op om veilig om te gaan met deze accounts.

We hebben weer heel wat bijgeleerd dankzij meester Geert!

09/11/2017 - Oppervlaktematen ... Hoe zit dat nu weer?

Tijdens de rekenles herhaalden we de begrippen oppervlakte- en landmaten. Om nog eens te ervaren hoe groot bepaalde oppervlaktemate zijn, tekende we deze zelf uit. Hier zie je ons aan de slag.

08/11/2017 - Bruggen bouwen: borstelrobot maken

Vandaag kwamen de meesters van het GISO-Machelen ons vertellen over elektrische stroomkringen. Als toepassing hierop maakten we onze eigen borstelrobot. Dat was cool!

07/11/2017 - Uitstap 'Flanders Fields' Ieper

Wat hebben de kinderen van het zesde leerjaar er een leerrijke dag opzitten, zeg. Gedurende de hele dag hoorden we verschillende verhalen en zagen we verschillende materialen en plaatsen vanuit de Eerste Wereldoorlog. Dit was een dag om niet snel te vergeten.

20/10/2017 - Optische kunst

Vandaag gingen we aan de slag met ruiten in drie verschillende kleuren. Door deze op een bepaalde manier samen te leggen, kon je kubussen vormen. Hier zie je ons alvast aan het werk.

17/10/2017 - Op onderzoek met professor Prikkel

Deze week staan onze verschillende zintuigen in de kijker. Via zowel onderzoek op papier als onderzoek via experimenten, komen de zesde klassers meer te weten over de zintuigen. Na hun onderzoek, bereiden ze een presentatie voor waardoor iedereen expert wordt in de werking van zintuigen bij zowel mensen als dieren.

Zijn jullie ook al benieuwd naar de resultaten?

16/10/2017 - Op stap met google maps

Om wat extra te oefenen voor de toets van rekenen, gingen we met de kinderen van 6B op stap met google maps.  Aan de hand van digitale en papieren kaarten, volgden we  de route rond de school.  Gelukkig zijn we niet verloren gelopen...

10/10/2017 - Sportdag in Hofstade

Vandaag beleefden we een hele sportieve dag in het Blosodomein in Hofstade. We hingen in de bomen op het hoogtouwenparcours, we kajakten op het meer en mountainbiketen op het domein. (Je vindt ook nog foto's bij 6B.)

10/10/2017 - Sportdag 'Hofstade'

Vandaag beleefden we een super leuke dag in Hofstade. Tussen de regendruppels door genoten we van het hoogtouwenparcours, het mountainbiken en het kajakken. Hierbij enkele sfeerbeelden.

29/09/2017 - Verkiezingen: campagne voorbereiden

Het komt steeds dichter en dichter ... de verkiezingen voor de leerlingenraad. We bereiden ons alvast voor op het voeren van campagne. Slogans, veel kleur en grote letters. En of onze affiches op zullen vallen!

26/09/2017 - Scholenveldloop

Een jaarlijkse traditie: de scholenveldloop. Iedereen deed z'n best en liep de 2km helemaal uit. Super gedaan! Er waren zelfs twee medailles, ééntje bij de meisjes en ééntje bij de jongens!

26/09/2017 - Scholenveldloop!

Vandaag liepen onze zesde klassers de scholenveldloop. EN ... We hebben een winnaar. Proficiat Tine! Zowel jij als je klasgenoten hebben super goed gelopen! Fier juf! :-)

(Foto's: zie klas 6A)

26/09/2017 - Verkiezingen: partijpunten opstellen

In kader van de schoolverkiezingen, stelden de leerlingen verschillende partijpunten op waarmee ze zullen 'strijden' tegenover elkaar. De groep met de meeste stemmen voor een partijpunt zal een voorzitter voor de leerlingenraad naar voren brengen. SPANNEND...

25/09/2017 - Hanne is jarig!

Bericht van onze klasfotograaf (Erza)

Vandaag waren Hanne en onze juf jarig. Hoera!
Om dit te vieren bracht Hanne super gekke, maar erg lekkere wafels mee.
Ze hadden letterlijk alle kleuren van de regenboog. Cool!

22/09/2017 - De brabançonne in een nieuw jasje

Om een beetje in het thema van W.O. te blijven (verkiezingen), maakten we een klaslied op het deuntje van de Brabançonne. De juf stond versteld van de prachtige teksten die de leerlingen schreven. Heel knap hoor!

04/09/2017 - Boekendaten

We stelden vandaag ons favoriete boek voor aan onze klasgenoten door middel van het boekendaten. Dit was heel fijn! Onze zesde klassers vertelden heel graag over de verhalen in hun boeken. We leerden ook verschillende soorten nieuwe boeken kennen die we zeker eens zouden willen lezen.

01/09/2017 - De eerste schooldag!

Vandaag was een drukke dag waarop we kennismaakten met een nieuwe juf, een nieuwe klas en vooral met de gewoontes in die klas. We stelden onszelf voor en maakten ook een afdruk van onze voet om de klasdeur te versieren want SAMEN gaan we OP STAP NAAR ...